2021-04-13

Witajcie we wtorek! Spotykamy się znowu w Domowym Przedszkolu. Mam nadzieję, że się wyspaliście i chętnie weźmiecie udział w dzisiejszych zajęciach :)

Zacznijmy dzień od porannej gimnastyki:

Podzielcie się na dwie grupy - pierwsza grupa to drzewa (mogą być nimi rodzice). Drzewa stoją w rozsypce. Druga grupa to dzieci. Jej członkowie poruszają się swobodnie między drzewami. Na uderzenie w bębenek dzieci jak najszybciej przykucają za najbliższym drzewem. Przy powtórzeniu zabawy następuje zmiana ról.

• Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Rzucamy szyszkami.Dzieci spacerują po lesie, co pewien czas podnoszą na niby szyszkę i rzucają nią z dużym zamachem jak najdalej.

• Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Przedzieramy się przez leśne zarośla.Dzieci poruszają się na czworakach między wyobrażonymi zaroślami, co pewien czas pro-stują się i maszerują do przodu.

• Zabawa ruchowa rozwijająca wyczucie ciała i przestrzeni – Toczymy zwalony pień.Dzieci dobierają się parami. Pierwsze dziecko jest przewróconym przez burzę pniem drze-wa – leży na podłodze, drugie delikatnie turla pień w różnych kierunkach, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Po chwili następuje zmiana ról.

• Ćwiczenia ramion i tułowia Piłujemy drzewo.Dzieci stoją w parach, twarzami do siebie. Podają sobie ręce i naprzemiennie przeciągają je do przodu i do tyłu z równoczesnym pochylaniem i odchylaniem tułowia – naśladują piłowanie drzewa.

• Ćwiczenie uspokajające Wracamy z lasu.Dzieci maszerują parami po obwodzie koła za wybraną parą. Co jakiś czas następuje zmiana prowadzących i kierunków poruszania się.

 

„Mali strażnicy przyrody” – rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności za planetę Ziemię i najbliższe otoczenie, wytłumaczenie znaczenia słowa „ekologia” na podstawie opowiadania M. Skrobacz „Spotkanie z małym czarodziejem”.

Rodzic zapoznaje dziecko z opowiadaniem.

W pewnym dalekim kraju żył mały czarodziej, który bardzo lubi zadbane, zielone miasteczka. Każdej wiosny razem ze swym kotem Mruczkiem wyruszał w świat i szukał miast pełnych czystych uliczek i domów, zielonych drzew, kolorowych, pachnących kwiatów, śpiewających ptaków i radośnie bawiących się dzieci. Pewnego dnia dotarł do pięknego miasta. Wszędzie w nim było czysto, zielono, dachy świeżo odmalowanych, niedużych domów lśniły w promieniach słońca, a w powietrzu roznosił się zapach kwiatów, których mnóstwo kwitło na balkonach. Nigdzie nie leżały śmieci. A dzieci grabiły grządki i sadziły warzywa w przedszkolnym ogrodzie.

– Ha! Mój kocie. To przecież najładniejsze miasteczko jakie kiedykolwiek widziałem – powie-dział czarodziej.

– Zobacz, jak tu czysto. Nigdzie nie leżą śmieci, chodniki i ulice są zamiecione, trawniki nie zadeptane, drzewa nie mają połamanych gałęzi, a ptaki radośnie śpiewają, nie bojąc się, że źli ludzie zniszczą im gniazdka. W oknach widać uśmiechnięte twarze mieszkańców. Myślę, że wszyscy w tym miejscu muszą być bardzo szczęśliwi.

Kiedy czarodziej tak się zachwycał, usłyszał nagle straszliwy hałas. Nie wiadomo skąd, przez środek głównej ulicy przebiegło czterech chłopców. To oni tak strasznie krzyczeli. Machali również kijami, pisali kredą po murach domów, rozdeptywali ukwiecone klomby, łamali gałęzie drzew i krzewów, rozrzucali papierki po zjedzonych cukierkach, a jeden strzelał z procy do wystraszonych wróbli i kawek, które ze strachu próbowały schronić się za kominami domów.

– Cóż to było mój kocie? – zdziwił się czarodziej.

– Miauu! To chłopcy, którzy wcale nie dbają o swoje śliczne miasto i wszystko w nim niszczą

– odpowiedział Mruczek.

– Skoro tak – powiedział mały czarodziej – to dam im nauczkę. Zaczaruję miasteczko tak, aby stało się ono najbardziej szarym i najbardziej brzydkim miastem na świecie.

I jak powiedział, tak zrobił. Podniósł swoją magiczną pałeczkę, wypowiedział zaklęcie i w jednej chwili całe miasteczko zrobiło się szare i brzydkie. Szare stały się kolorowe domy, zielone alejki i wszystkie kwiaty, szarzy zrobili się również chłopcy. Kiedy zobaczyli, co się stało, przestraszyli się nie na żarty.

W tym miejscu nauczyciel przerywa opowiadanie i prosi dzieci, aby wymyśliły, co mogło wydarzyć się dalej, a następnie kontynuuje swoją opowieść.

Przestraszeni chłopcy podbiegli do małego czarodzieja i zawołali:

– Co zrobiłeś z naszym miastem! Dlaczego tak je zaczarowałeś!

– Ja? – zdziwił się mały czarodziej. – Przecież to wy chcieliście, aby wasze miasto było naj-brzydsze na świecie, przed chwilą to pokazaliście – spokojnie odparł czarodziej.

– Myśmy wcale tego nie chcieli – bronili się chłopcy.

– Nie? A kto łamał gałęzie, pisał po murach, straszył ptaki, deptał kwiaty, rozsypywał śmieci? Kto to wszystko zrobił kochani? No kto? – odpowiedział czarodziej.

Chłopcy bardzo się zawstydzili, zrobiło im się przykro, spuścili głowy, a w ich oczach pojawiły się łzy. Chcieli naprawić wyrządzone szkody. Poprosili czarodzieja, aby pomógł im przywrócić miasto do jego dawnego wyglądu. Obiecali również, że będą dbali o to, aby zawsze było piękne i czyste. Czarodziej ze zrozumieniem pokiwał głową i podarował chłopcom kolorowe pudełko. Umieścił w nim zadania do wykonania. Powiedział, że jeśli chłopcy je prawidłowo wykonają, wtedy czar pryśnie.

 

•      Rodzic prosi dzieci o ocenę postępowania chłopców; wskazanie konsekwencji, jakie przyniosło ich zachowanie, następnie w przystępny sposób tłumaczy dziecku termin słowa „Ekologia”, może wykorzystać do tego fragment wiersza. wiersza J. Kasperkowiak Mali strażnicy przyrody.

 

Dziś ekologia modne słowo.Przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.            

Jej strażnikami się ogłaszamy  Od dziś przyrodzie my pomagamy.

 

•      W celu lepszego zapamiętania tego słowa można ten fragment tekstu wypowiadać z różnym natężeniem głosu, w różnym tempie oraz nastroju.

Zabawa ruchowa -> „Ziemia, woda, powietrze”

      Dzieci biegają po pokoju

Na hasło: Ziemia  - dotykają dłońmi podłogi przykucając jednocześnie.

Na hasło: Woda  - chwytają dłońmi za kolana

Na hasło: Powietrze – wskazują przestrzeń nad głową.

Zabawię powtarzamy kilkakrotnie, rodzic podaje hasła w dowolnej kolejności.

 

2. Wyrażanie swoich obserwacji i przeżyć w formie ekspresji plastycznej – „Przyroda wokół nas”

•      Rozmowa przy obrazkach „Gdzie chciałbyś się znaleźć”.

Rodzic pokazuje dziecku dwa obrazki: jeden przedstawia piękny leśny, górski lub morski krajobraz; druga – zadymione miasto z dużą liczbą samochodów, kominami fabrycznymi, wysypiskiem śmieci. prosi dziecko, aby powiedziały, w którym z tych miejsc chciałyby się znaleźć i dlaczego?

Można wykorzystać do tego wyszukiwarki grafiki na tablecie, telefonie, komputerze .

•      Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy Przyroda wokół nas.

Rodzic do w/w zabawy wykorzystuje dowolne materiały (papier kolorowy, bibuła, folia samoprzylepna, plastelina, ścinki materiałów, kolorowe sznurki, tektura falista, pastele olejne...) i prosi, aby dzieci wykonały na dużym kartonie pracę przedstawiającą świat przyrody, jaki chciałyby, aby znajdował się wokół nich. Dzieci pracują samodzielnie, uaktywniając swą fantazję twórczą i prezentują powstałe prace rodzicom. Wypowiadają się co się na nich znalazło i dlaczego?

 

3. Zabawy badawcze – „Gdzie jest powietrze?”

Rodzic otwiera w pokoju okna, zwraca uwagę na ruch firanki, powiew przedostający się do środka, nawiązuje rozmowę na temat powietrza: Gdzie się znajduje? Czy ma kolor, kształt? W jaki sposób można poznać, że znajduje się wokół nas? Proponuje wykonanie kilku zabaw ukazujących obecność powietrza.

 

•      Nadmuchiwanie balonów – obserwacja ich powiększania się, wypuszczanie powietrza z balonów w kierunku własnych twarzy.

•      Obserwacja przez okno poruszających się na wietrze drzew.

•      Wciąganie powietrza do płuc i wydychanie przez słomkę do napojów do kubeczka z wodą – obserwacja powstających bąbelków.

•      Dmuchanie na paski bibuły zawieszone na nitce.

Rodzic uświadamia dziecku, że powietrza nie można zobaczyć, ani powąchać, lecz można poczuć, ale tylko wtedy, kiedy porusza się jako wiatr. Podkreśla znaczenie powietrza dla życia ludzi i zwierząt oraz jego wszechobecność wokół nas.

Teraz zapraszam was do zabawy dowolnej - wykorzystajcie puzzle i układanki. Pomóżcie także dziś w przygotowaniu obiadu.

Zapraszam was teraz do wykonania ćwiczeń w Kartach Pracy: strona 79 - na obrazkach są koniczynki, jak pamiętacie rozmawialiśmy o tym, że trudno znaleźć koniczynkę z czterema listkami. Jak wrócimy do przedszkola to poszukamy takich na naszym ogrodzie :)

Zróbcie także zadania na str. 80 w Kartach Pracy - niech rodzice przeczytają wam polecenie, a wy zapamiętajcie nazwy zwierząt, które będziecie kolorować.

Teraz przed wami ważne zadanie: przygotujcie dwie rolki po papierze toaletowym, kolorowy papier, klej, pisaki, sznurek lub wstążka i nożyczki. Spróbujcie wykonać lornetkę, przez którą będziemy obserwować wiosenną przyrodę po powrocie do przedszkola.

 

Pozdrawiam, bawcie się dobrze :)

 

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik Ośrodek Rozwoju Edukacji Ministerstwo Edukacji Narodowej Rybnik.com.pl